NEZAVISNA ALTERNATIVNA SCENA 1980 – 1992.












Dokumentarno-istraživački arhiv ... i živjeli su sretno do kraja života  temelji se na analizi graničnih područja u društvu, kulturi i umjetnosti  Mostara, koja se javljaju na intersekcijama popularne kulture i nove i eklektične umjetničke prakse 80-ih godina XX vijeka, s posebnim akcentom na proučavanju nezavisne kulturne produkcije, subkulturalnih grupacija, i tzv. „niske kulture“, kako bismo pokušali pojasniti šta su ti tokovi bili, kako ih možemo razumijevati i interpretirati danas i kako bismo otpočeli njihovu kanonizaciju u zvanične istorijske tokove.
Pripadnici različitih ”subkulturalnih” stilova tog vremena uglavnom su bili usmjereni na alternativnu / nezavisnu kulturu koja je najčešće odbijala pristati na model/e komercijalizacije tržišta, i temeljila se na idejama nastalim unutar vrjedonosnog spektra ideologije anarhizma, aktivizma, ”uradi sam kulture”, te naslijeđa društvenih pokreta s kraja 60-ih i 70-ih godina (ekologija, ženska i druga pitanja ljudskih prava i sloboda predstavljala su primarna polazišta djelovanja).
U nedostatku prostora u kojima bi mogli prakticirati ovakve kulturne i umjetničke prakse, bilo kao izvođači i organizatori ili kao publika, jedini način stvaranja takvih „džepova otpora“ bio je u samoorganiziranom djelovanju pojedinaca i grupa, stoga je veoma teško govoriti o postojanju jedne koherentne scene i adekvatno je definirati. Koliko su slični, a koliko različiti pojmovi poput „subkultura“, „kontrakultura“, „alternativna kultura“, „kultura mladih“, „rock kultura“, „rave kultura“, to ovisi o našoj definiciji, no činjenica je da u suvremenoj sociologiji i ne postoji opća suglasnost o tim definicijama i da se pojmovi koriste različito. Na osnovu istraživanja koje smo sproveli kroz formu intervjua, smatramo da je u lokalnom kontekstu najadekvatnije govoriti o alternativnoj kulturno-umjetničkoj produkciji pod kojom apriori podrazumijevamo aktere koji su bili dio muzičke scene 80-ih godina u Mostaru.



Nije bilo riječi o sceni vezanoj striktno za jednu vrstu muzike, nego zapravo „kući“ za sve vrste stilova. Mostarski „alternativci“ većinom su imali suvremene stavove i ukus, dakle, bili su u toku sa zbivanjima, bili su „in“. Slušalo se i sviralo svašta, pokrivali se svi stilovi koji jesu ili se dodiruju s alternativnom muzikom  - hard core, metal, noise-rock, punk rock, industiral, dark ambient, garage-rock, electirc body... No, to je za većinu još uvijek bio period traženja vlastitog zvuka. Pojavila se i potreba za crossoverom, za miješanjem stilova, koji će tek kasnije, u 90-im godinama postati sveprisutan i popularan, a njegove interakcije su vidljive i danas...  Bandovi koji su se potvrdili, ili makar bili prisutni u kontinuitetu su: Ženevski dekret, Kvazimodo, Monolit, Screamin Yo, Sretna djeca, Zvanična verzija, Fontanit, Black foot, Der Kollektiv...[1]
Prodor new wave muzike koji je uslijedio nakon punka bio je eklektičan, obraćao se široj publici, bio dobrim dijelom komercijalan i nudio niz raznovrsnih praksi u muzičkim posredovanjima života. U većin rock enciklopedija punk završava krajem sedamdesetih, svega dvije do tri godine nakon što je (1976) započeo, iako je za naše istraživanje prihvatljiviji identifikacijski val s punkom koji nastaje kasnije, kada ga je zvanična kritika otpisala. U domaćim uvjetima, pjesme koje su nastale početkom osamdesetih unutar punk / new wave eksplozije, pronašle su mnogo širu publiku od „straight punkerskih“ skupina koje su radikalno odbijale hippie image i upotrebljavali slogane poput onih „bolje da nosiš kratku kosu“ i „I never trust a hippie“ . Ljut na fetišiziranje punk simbola u ponašanju i stilu, hard-core uvodi pluralizam imagea, vraćajući između ostalog ponovo dugu kosu i šire kontrakulturno naslijeđe „mira i ljubavi“, uz duplo ubrzaniju i „agresivniju“  muziku od punka.
Hard -core je u sebe inkorporirao eksplicitini politički angažman, stoga autori knjiga o punku poput Craiga O'Hare hard-core smatraju sastavnim dijelom punka i zajedničke, prepoznatljive scene koju katakterizira pobuna, provokacija i otpor, u lepezi od dadaističkih i situacionističkih eksperimenata i spajanja umjetnosti i svakodnevnog života, adolescentske pobune protiv roditelja, institucija, autoriteta, preko „postajanja svojim“ i borbom da uradiš svoju stvar, do raznovrsnih oblika artikulacije anarhističkog pokreta i punkerskih aktera ekoloških, feminističkih, vegetarijanskih i squatterskih pokreta. U procesu fragmentacije i miješanja u okvirima hard-core scene pojavio se i specifičan pravac „straight edge“, koji nastupa s radikalnim odbijanjem alkohola, pušenja, svih droga, mesa i seksizma.
Jako puno za aktivnosti i povezivanje alternativne scene je učinio lider „Ženevskog dekreta” Nenad Golubić Golub, koji je vrlo vrijedan i inteligentan čovjek, a pritom (nije nebitno) vrlo neporočan (u okviru HC pokreta postojala je jedna vrsta ideologije - "straight edge", koja je nalagala trijeznost, umjerenost, a također vegetarijanizam i socijalni angažman).



Važno je naglasiti kako je punk, po mišljenju kritičara bio prvi domaći pokret, akter koji nije kasnio za svjetskim tokovima niti ih je imitirao. Kada govorimo o specifičnom kontekstu Jugoslavije, onda se treba voditi računa o različitim intenzitetima i različitoj dinamici kojom se odvijao ovaj proces u manjim i većim sredinama (u kojima se pojavljuje prva prava alternativna scena, klubovi, diskografija...) Punk je ovdje, kao i drugdje, ukinuo distancu između izvođača i publike, omogućio ponovo osjećaj pokreta, kada svaka ulica ili garaža u susjedstvu ima svoj band.
 Probe su bile svuda po gradu. Gdje je neko imao podrum, sobu, ili bilo kakvu prostoriju u koju se mogao ubaciti bubanj...  Vježbalo se gdje se stiglo i moglo. Postojala je scena Doma mladih gdje su se ponekad znali dogoditi „lutajući“ nastupi, pa iako je to bio glavni prostor za sviranje, nije imao kontinuitet. U Domu mladih lokalni alternativci nisu imali pristup dugo vremena. Ostao im je Grad! Svakodnevna i noćna migracija na otvorenom u svako doba godine.
Prostorije današnjeg „Pavarottia“ također su predstavljale mjesto u kojem su bandovi probali (to je bila totalno drugačija priča od današnje) – unutra su bile prostorije koje niko nije koristio i ko bi prvi zauzeo neku prostoriju stavljao bi katanac i lanac i „zauzimao“ ... Nastupi su se još znali održavati u Klubu studenata u Studentskom domu na Bijelom Brijegu i naravno po školskim aulama.



Uronjenost punka i novog vala u svoju sredinu i njene specifičnosti, i do tada neslućeni oblik političkog angažmana (onog kojeg na Zapadu nalazimo za vrijeme studentskih pokreta 60-ih), otvorene kritike sistema i govora o konkretnim, svakodnevim problemima života, donio je probleme s cenzurom pjesama, a katkad i napet odnos s vlastima.
 Vlasti nisu voljele punkere i oni su zasigurno imali neprijatnih susreta s policijom. Ipak, ne može se govoriti o nekim strašnim represijama, jer je krajem osamdesetih jugoslovenski socijalizam jako „popustio“, znači generalno nije bio represivan prema kulturi.
Svi ispitanici zapravo tvrde kako ne znaju za primjere subverzivnog ponašanja kod pripadnika alternativne muzičke scene, kako su rijetko kada vidjeli i tuču, a ni vandalizam nije bio nešto što se radilo planski, niti iz zadovoljstva. Više su se trudili da se što bolje provedu, da se zadovolje (droga, sex), stoga su vandalizam i tuče stajali na opozitnoj strani u odnosu na njihova ideološka načela i uvjerenje.
... bili smo mi i oni“, i to je bila jedina prava podjela – konzervativno i moderno, primitivno i neprimitivno, staro i mlado, roditelji i djeca, oni koji nešto žele i oni koji nešto brane. Većih sukoba s autoritetima i manifestacija mržnje na organiziranom nivou nije bilo, prije svega jer su pozicije bile jasne. U predratnom Mostaru princip transgresije je bio vrlo prisutan, možda i nenamjerno – kao da ste bili negdje drugdje, vjerojatno ste i morali tako postupati kako vas svakodnevnica ne bi progutala. Samo je takav stav mogao izroditi neophodno samopouzdanje... Ako je i bilo sukoba oni su više bili socijalni, tj. kvartovski, uličarski. Nije bilo organiziranih, mržnjom ispunjenih sukoba između neosviještenih skupina. Vandalizam i masovne tuče tada nisu postojale. Vandalizmom bi se npr. smatralo kada bi neko na zidu napisao. “Dole crvena buržoazija”.


Zanimljivo je primjetiti kako se postojanje pripadnika alternativne scene u prvoj polovini osamdesetih nije provjeravalo čitanjem rock-štampe, nego obilaskom parkova  i parkirališta po naseljima. 
Najprije treba istaći najvažniju stvar, a to je da nije postojalo nikakvo organizirano mjesto za okupljanje. Postojali su jedino otvoreni prostori Starog grada, parkovi i pojedini kafići koji su bili tolerantni. Glavno mjesto na kojem su se alternativci okupljali  bila je legendarna „Ćoša“, ustvari jedna posve neobična „agora“. Ćoša je bio prostor na otvorenom u Starom gradu, ispred „Tabhane“, koji bi zaživio kada bi se magaze zatvarale. Ondje bi se punkeri, alternativci, i ostala omladina zavlačila, zauzimala stolove i stepenice i kretala bi neprekidna žustra rasprava o muzici; dogovori, prijedlozi, podrške, rasprave među zagriženim fanovima različitih stilova. Paralelno je pored njih, osobito vikendom, prolazilo more ljudi, pripadnika „mainstreama“.
Druga takva otvorena mjesta bila su također Gospin park pored Franjevačke crkve i plato na Bulevaru, fontana ispred Doma zdravlja, a ponekad i Partizanski spomenik.
U samim počecima punkeri su hodali gradom, slušali muziku preko walkmena, pili po parkovima, išli po obližnjim gradovima tražeći istomišljenjike, šarali grafite i sl. Poslije je bila faza odlazaka u MO disco. Postojala su mjesta gdje bi se omladina puno češće viđala, puno više susretala nego danas. Naravno to je bio Modisk 88, disko klub u koji se izlazilo, a koji je danas ruševina... Sjedilo se ispred starog Doma mladih na šetalištu (zgrada bivše Univerziske biblioteke), zatim „Cedam“, „Dom mladih“ i „Alternativna scena“ na Rondou. Stoga se može reći da je bilo mjesta za razgovor, ljudi su više komunicirali, počela se slušati drugačija i nova muzika. Dosta vremena provodilo se u podrumu Medicinske škole, to su bile prostorije Mostarskog teatra Mladih i održavale su se projekcije filmova, igrale predstave. Jedno vrijeme je to bilo aktualno mjesto gdje bi ljudi navratili prije ili poslije „izlaska“.  


Zbog svog „vrištećeg“ imagea (irokeze i punk „nakostriješene“ frizure, poderane jakne, stari sakoi, obojeni pramenovi, pseće ogrlice oko vrata, lanci, ziherice po odjeći ili probodene kroz uho, jako sužene hlače, bedževi s imenima punk bandova, simboli anarhije, znakovi skinuti s mercedesa itd.) punkeri su užasavali okolinu i bili predmet stalnog ismijavanja. Publika je pljuvala na punk bandove na pozornici, kao i oni na njih. Bili su kaotični i provokativni, sa stiliziranom netrpeljivošću prema vanjskom svijetu.
Na osnovu sakupljenih podataka, možemo zaključiti kako u lokalnom kontekstu većina mladih ljudi nije bila baš hrabra i ekstravagantna u svom izričaju. Neki se ipak jesu trudili da izgledaju drugačije – nosile su se punk frizure s pola boce laka na kosi, šminkalo se i sl. Ekstravaganto ponašanje i oblačenje je u redovima punkera bilo norma (kao što je punk-look npr. bio široko rasprostranjen u Londonu). No, treba naglasiti kako su estetske provokacije bile rjeđe nego na Zapadu i često su preslikavale nesigurnost ili pak hrabrost pojedinaca radije nego trend među mladima.
 U osamdesetima su se u Jugoslaviji već jasno pojavile socijalne razlike, razlike u kupovnoj moći između bogatih i siromašnih, i iako je u radnjama preovladavala skomna socijalistička uravnilovka, omladina se dovijala da nabavi odjevne predmete - statusne simbole, poput Levis 501 ili Nike tena.
No, još uvijek je postojao određeni broj ljudi koji nisu željeli da se legitimiraju samo imovnim stanjem svojih roditelja, nego su smatrali da osobit način oblačenja odaje neki njihov identitet.
Važno je bilo pobjeći i od uniformnosti, dostupna roba je bila jednoobrazna.


Umjesto zaključka iznosimo sljedeću hipotezu proizašlu iz analize sakupljenih podataka:
Sredina i druga polovina osamdesetih zanimljiva je zbog toga što se na globalnoj razini paralelno odvijaju dva procesa – fragmentacija i crossover, te se jasno formiraju zasebni izrazi i autonomne scene, pri čemu svaki detalj, poput boje vezica ili načina na koje je košulja zavezana oko struka, ima svoja jasna značenja; a na drugom dijelu šire scene spajaju se stilovi unutar jedne pjesme, kao i akteri sa svojim imageima, plesom i tipom ponašanja.
Važno je naglasiti kako proces subkulturalizacije u lokalnom kontekstu nije tekao kao u Velikoj Britanjij ili SAD-u, ali je s njim dijelio mnoge sličnosti. Neke od izjava aktera domaće scene o vlastitom opredjeljenju, recimo za speed ili death metal, za hard core, za garažni rock, za noise, za specifični crossover, ili brojne druge varijante, sadržavale su pojmove identične onima  koje upotrebljava rock-kritika domaćih i stranih časopisa, etabliranih, kao i potpuno podzemnih. Ne samo to, nego su neki od aktera odgovarali u potpunosti obrascima poznatim iz britanske (birminghamske) sociologije subkluture. Čak i kada su bili u potpunosti prožeti lokalnim karakteristikama, akteri subkulturnih stilova druge polovice osamdesetih mogu poslužiti kao primjer za udžbenik  sociologije, ilustriran fotografijom ideal-tipskih modela punkera, metalaca (sa svim razlikama koje dijele podstilove), darkera, šminkera, nogometnih huligana, i dr., uključujući i „crossover“ modele...  
Promišljanje o nezavisnoj kulturi i umjetnosti 80-ih, u svijetu u kojem je lakše zamisliti njegov kraj, prije nego kraj kapitalističkih proizvodnih odnosa, direktno određuje i uvjetuje kompleksnost naše pozicije u kojoj alternativnu kulturu ne smijemo tumačiti kao „dato“ stanje i statičan stil, nego kao aktivnu borbu i političku strategiju. Danas, možda više nego ikada prije, vrijede riječi Waltera Benjamina kako se estetizaciji politike valja suprotstaviti snažnom politizacijom estetskog!




[1] Svi citati u tekstu preuzeti su iz intervjua koje smo za potrebe ovog istraživanja vodili s pripadnicima/icama alternativne scene Mostara.